Słownictwo odgrywa znaczącą rolę w nauczaniu języków obcych. Rozróżnia się otwartą grupę wyrazów związanych z treścią oraz zamkniętą grupę dotyczącą wyrazów strukturalnych. Do pierwszej z nich należą rzeczowniki , czasowniki oraz przymiotniki, które ulegają ciągłemu rozwojowi i tworzą nowe wyrazy odpowiadające potrzebom komunikacji. Do drugiej grupy natomiast zalicza się zaimki, przyimki, rodzajniki, których liczba jest ograniczona i nie ulega powiększeniu poprzez powstanie nowych grup wyrazowych.
Jeśli uczący się nie posiada odpowiedniego zasobu słówek, nie jest w stanie komunikować się z obcokrajowcami. Ważnym jest odpowiednia postawa nauczyciela, który pełni rolę doradcy i osoby pomagającej i wspierającej tok nauki. Powinien pokazać uczniowi, jak należy ćwiczyć, powtarzać i utrwalać nowe słownictwo. Nie wystarczy jednak tylko samo przekazanie teoretycznej wiedzy na temat strategii uczenia się, lecz wprowadzenie i wytłumaczenie danych technik podczas zajęć i zwrócenie uwagi, kiedy i w jaki sposób można je używać. Odpowiednie przygotowanie materiału, który ściśle wiąże się z potrzebami i zainteresowaniami uczniów oraz ciekawy sposób przeprowadzenia zajęć znacznie motywuje dzieci do pracy, a tym samym prowadzi do efektywniejszego zwiększania zasobu słownictwa.
Naukę słówek prowadzi się w trzech głównych etapach:
wprowadzenie nowego słownictwa
utrwalenie nowych wyrazów
powtarzanie i utrwalanie słówek wcześniej poznanych.
Istotnym przy wprowadzaniu słówek jest, aby pobudzić jak najwięcej zmysłów : wzrok, słuch, dotyk, smak. Oznacza to, że należy łączyć obrazowe przedstawienie wyrazu wraz z językowymi objaśnieniami już podczas lekcji dla osób początkujących. Przy tym ważnym jest, aby dany wyraz zaprezentować w kontekście zdaniowym, a nie w izolacji.
(...)
Paulina Paterczyk Szkoła Podstawowa nr 77 w Poznaniu |